Tuesday, February 19, 2013

Blended Language Learning: A Solution to Problems in ELL in the Thai Tertiary Context by Dr. Thitirat Suwannasom and Nancy Guigue Catane.
Information communication technology (ICT) is been using in classroom and seems to make classroom teaching and learning fun and relaxing. The use of ICT in English language teaching (ELT) can be in the form of websites, YouTube, social networking—Facebook (FB), Bebo, MySpace, Blogs, Twitter, Email, chat, etc. One of the obvious examples is Facebook, which provides classroom integration and communication, sharing learning resources for English language learning (ELL), practicing the target language, access to teachers’ and peers’ support anytime, etc. Positive feedbacks from students are found. For example, when they forget the lessons, they can check the FB wall and learn about the lessons. They read their classmates’ comments and think about their own comments on the wall. In addition, they have a chance to improve grammatical skills and have more self confidence to use English with foreigners. YouTube is another tool to provide a public-access online video-sharing site. It is content-based learning, and regarded as an authentic resource. Students can practice their listening comprehension. Teachers can have students to do some activities and then upload them on YouTube link. For example, students prepare food and describe how to do it step-by-step. After they upload the VDO clips, other students can make comments or give feedback on them. In short, blended language learning through ICT is very convenient, promotes independent learning styles, and paves the way for having positive attitudes in language learning.

การนำ Information communication technology (ICT) มาใช้ในการเรียนการสอนช่วยให้การเรียนการสอนสนุกสนานและผ่อนคลาย โดยอาศัยเครื่องมือจากเว็บไซต์ต่าง ๆ YouTube หรือ social networking ได้แก่ Facebook Bebo, MySpace, Blogs, Twitter, Email, chat ฯลฯ ตัวอย่างที่เห็นได้อย่างชัดเจน ได้แก่ การใช้ เฟสบุ๊ค (Facebook) เป็นช่องทางในการติดต่อสื่อสาร แลกเปลี่ยนเรียนรู้ของสมาชิกในชั้นเรียน ทาให้ผู้เรียนสามารถฝึกภาษาเป้าหมาย เช่น การเรียนภาษาอังกฤษ (ELL) ได้เป็นอย่างดี เพราะนักเรียนสามารถทบทวน ตรวจสอบ เนื้อหาของบทเรียนที่ได้เรียนไปแล้วในชั้นเรียนจากกระดานเฟสบุ๊ค ทั้งยังสามารถอ่านความคิดเห็นของเพื่อนร่วมชั้นและของตัวเองบนกระดาน ทาให้นักเรียนมีโอกาสพัฒนาทักษะการใช้ภาษาอังกฤษ นอกจากเฟสบุ๊คแล้ว เราสามารถใช้วิดีโอออนไลน์ในยูทูบ (YouTube) ช่วยฝึกทักษะการฟังภาษาอังกฤษให้แก่นักเรียนได้ ทั้งยังสามารถอัพโหลดกิจกรรมที่ให้นักเรียนทาขึ้น YouTube ด้วย ทาให้นักเรียนคนอื่นๆ สามารถแสดงความคิดเห็น วิพากษ์วิจารณ์ผ่านช่องทางยูทูบนี้ได้ จากตัวอย่างที่กล่าวมาข้างต้น จะเห็นว่า การเรียนภาษาแบบผสมโดยใช้ ICT นอกจากจะทาให้ผู้สอนมีความสะดวกสบายมากขึ้นแล้ว ยังทำให้ผู้เรียนรู้สึกอิสระในการเรียนรู้ซึ่งนาไปสู่การมีเจตคติที่ดีต่อการเรียนภาษา

No comments: